Migraine of hoofdpijn?

De week van 1 tot en met 7 september staat in het teken van de migraine, de zogenoemde migraineweek. Migraine is een punt waar verschillende meningen en opvattingen over bestaan en daarom is deze week in het leven geroepen. Wil jij er meer over weten en wat wij persoonlijk met migraine te maken hebben? Lees dan snel verder!

Migraine week

Migraine of hoofdpijn?
We kunnen wel stellen dat migraine méér is dan hoofdpijn. Na onderzoek is gebleken dat één op de vijf mensen in Nederland in hun leven te maken krijgen met migraine. Dit zijn dus 3.1 miljoen mensen! Het komt bij vrouwen overigens vaker voor dan bij de mannen. Er wordt gedacht dat dit te maken heeft met de hormonen in ons lichaam. De Migraine Week is in het leven geroepen om jaarlijks een bewustwordingscampagne die gericht is op het grote publiek. Er bestaat een grote twijfel tussen ‘gewone’ hoofdpijn en migraine. Juist door deze campagne ‘Migraine of hoofdpijn?‘ wil de Nederlandse Vereniging van Hoofdpijnpatiënten, Vereniging van Nederlandse Hoofdpijncentra en GSK Consumer Healthcare) aandacht voor de aandoening en mogelijke oplossingen. Ook willen zij de ziekte beter bespreekbaar maken in de huidige maatschappij.

Migraineaanval
Een migraineaanval verschilt voor iedere individu maar bestaat altijd uit vier fasen. Allereerst is er de waarschuwingsfase. Een paar uur of een paar dagen voor het begin van de aanval voel jij je neerslachtig, prikkelbaar of moe. Deze fase wordt maar door de helft van de mensen bewust ervaren want mensen kunnen zich ook heel erg energiek voelen of een drang naar eten hebben. Daarna volgt de Aurafase. Het is een signaal van je hersenen en dit kan zo’n tien tot dertig minuten duren waarbij je blinde vlekken, fel licht/lichtflitsen of gekleurde zigzag lijnen ziet (meestal aan één kant). Ook kun je wazig of dubbel zien, tintelingen hebben of gevoelloosheid voelen. Daarna breekt de hoofdpijnfase aan, de daadwerkelijke aanval. Deze duurt gemiddeld tussen de één of drie dagen. De hoofdpijn is soms heel heftig en komt meestal voor aan één kant van je hoofd maar soms ook aan beide kanten. Je kan een kloppende of bonzende pijn voelen wat wordt verergert bij bewegingen. Er zijn ook mensen die last krijgen van misselijkheid en zelfs moeten overgeven. En ja, ook klopt het dat licht en geluid onaangenaam kunnen zijn waardoor mensen graag in een donkere en stille omgeving zijn. En dan is het tijd voor de herstelfase. De hoofdpijn vermindert, je kunt moe en prikkelbaar zijn of je hebt misschien wel moeite om je te concentreren. Verwacht niet dat het binnen een uur voorbij is, want dit kan wel een gehele dag duren. Mocht je meer informatie willen, neem dan eens een kijkje op http://www.migraineweek.nl/index.html

Hoofdpijn

Onze ervaringen met migraine
Beide hebben wij dagelijks last van hoofdpijnen. Nee, deze hoofdpijnen zijn niet met elkaar te vergelijken maar ook zeker niet met een ‘normale’ hoofdpijn of met een kater. De hoofdpijnen gaan veel verder dan dat waarbij ook migraine aanvallen komen kijken. En ook die aanvallen zijn niet met elkaar te vergelijken. Bij mij voel ik de aanval aankomen door een lichte hoofdpijn die steeds heftiger wordt, waarbij mijn zicht langzaam aan totaal verdwijnt. Het enige wat ik dan nog zie zijn vage vlekken waar ik niks concreets van kan maken en ik heb dan ook geen idee wat ik zie en waar ik ben. De eerste keer was dat een heel erg eng gevoel waarbij ik dacht dat mijn zicht niet meer terug zou komen. Na een medicijn voor migraine te hebben gehad, slik ik op dit moment niks omdat ik er nare bijwerkingen van kreeg. Zodra ik een migraine aanval op voel komen neem ik een Excedrin. Deze is te koop bij de drogist. Een aanval duurt bij mij ongeveer één dag maar de nasleep (herstelfase) duurt zo’n drie dagen. Mijn medeblogster daar in tegen heeft een grote ellende wanneer zij een migraine aanval krijgt. Soms overvalt het haar en krijgt ze een aanval maar meestal voelt ze het aankomen. Ze voelt dit doordat zij enorm veel moeite moet doen om haar ogen open te houden en daadwerkelijk ook iets te kunnen zien. Wanneer zij een aanval heeft krijgt ze het heel erg warm en benauwd, wordt ze super moe en worden haar ogen heel erg zwaar. In het begin ziet zij een soort van bollen en sterretjes die daarna overgaan in een wazig zicht tot totaal niks meer zien. Haar hoofdpijn voelt zo heftig aan, alsof er met een mes in je hoofd wordt gestoken. Haar lichaam voelt zwaar en het beste voor haar is, in tegenstelling van mij, om te gaan liggen in een donkere kamer zonder geluidprikkels en haar ogen te sluiten. Doordat haar lichaam zo zwaar aanvoelt wordt ze duizelig en lukt lopen vrijwel niet. Misselijkheid treedt bij haar ook op maar ze hoeft vrijwel nooit over te geven. De migraineaanval duurt meestal één tot twee dagen maar soms voelt ze tot vijf dagen na de aanval nog steeds de nasleep (herstelfase). Zoals je wel kan merken zal een Excedrin haar hoofdpijn niet wegnemen en daarom zit zij hiervoor ook bij een neuroloog. Deze heeft haar zware medicijnen voorgeschreven waarvan zij er elke avond vier van moet innemen. Door deze medicijnen verdwijnt het naar de achtergrond maar zo’n drie keer per week komt het er toch door heen, helaas.

Zoals je wel kan lezen lijken onze migraine aanvallen totaal niet op elkaar en verschillen ze ook in hevigheid. Wij willen dan ook graag aantonen dat hoofdpijn niet hoeft te betekenen dat hoofdpijn hoofdpijn is. Dit verschilt per persoon want ik kan me haar hoofdpijn ook niet voorstellen, hoe heftig dat wel niet moet zijn! Verschrikkelijk. Maar wij hopen dat wij jullie een beetje geleerd hebben over hoe het in elkaar steekt en hoe het in ons dagelijks leven naar voren komt.

 Nou hoef je niet te denken dat je migraine hebt als je eens een keer hoofdpijn hebt.
Mocht je twijfel doe dan de zelftest of ga langs bij je dokter/apotheek!

Wat is jou ervaring met migraine? Mochten jullie benieuwd zijn naar de triggers bij ons of heb je een andere vraag? Stel ze gerust in de comments!

2 gedachtes over “Migraine of hoofdpijn?

Plaats een reactie