Review ‘Heel Holland bakt 2016’

Het televisieseizoen is weer begonnen en daarmee ook een nieuwe seizoen van ‘Heel Holland Bak!‘. Wij vinden dit een super leuk programma waarbij je totaal niet hoeft na te denken en allerlei lekkers voorbij ziet komen. Ben je benieuwd wat wij van de allereerste aflevering vonden? Lees dan snel verder!

Heel holland bakt

Het programma en de kandidaten
Tien kandidaten gaan wekelijks de bakwedstrijd met elkaar aan, om een zo mooi en zo lekker mogelijke creatie te  bakken. Aan het einde van de wedstrijd zijn er drie kandidaten die het tegen elkaar opnemen in de finale waarna iemand zich meesterbakker 2016 mag noemen! Dit jaar een ander gezicht dan de voorgaande seizoenen. Martine Bijl is herstellende van een hersenbloeding en daarom neemt André van Duin dit jaar de presentatie voor zijn rekening. De kandidaten van dit seizoen zijn Alper (advocaat), Annemarie (leidinggevende Leger des Heils), Dagmar (burgemeester gemeente Uithoorn), Emma (sociaal werker), Francis (managementassistente), Guido (dierenarts), Hidde (toezichthouder wooncoöperatie), Manuela (vitaliteitscoach), Marcel (ondernemer) en Patricia (huisvrouw). Zoals je kan zien een variatie van beroepen die allemaal strijden voor die ene titel! Elke aflevering bestaat uit drie opdrachten die verbonden zijn aan één thema. Ook dit jaar is de jurering in handen van Robèrt van Beckhoven(banketbakker) en Janny van der Heijden (culinair journalist). Zij beoordelen iedere aflevering wie er meesterbakker van de week is en wie helaas naar huis moet.

Heel holland bakt keuken

Review
En eindelijk is daar dan het nieuwe seizoen! Wij vinden het een super leuk programma waar heerlijke creaties over het beeldscherm vliegen. Het was wel even wennen omdat je gewend bent dat Martine de presentatie doet, maar ook met André is het zeer zeker niet saai. Dezelfde woordgrappen passeren de revue waardoor het een ontspannend programma is. De eerste aflevering stond in het teken van het thema ‘cake’. Daar is veel bij voor te stellen want er is cake in alle vormen, maten en smaken. De eerste opdracht wat de signatuuropdracht waarbij de bakkers een eigen variant van de gevulde cake moesten maken. Een erg leuke opdracht omdat er veel variatie mogelijk is en dat was dan ook te merken! De variatie in het maken van de creaties maakt het programma ook erg uniek. Helaas viel het voor Dagmar allemaal in het water omdat haar cake volledig mislukte. De tweede opdracht was de technische opdracht waarbij werd gevraagd om acht mergpijpjes te maken. Wij vinden het erg knap hoe de bakkers dit hebben gedaan met een beperkt aantal aanwijzingen. Nou is een mergpijpje vrij bekend want in de vorige seizoenen kwam het ook wel voor dat de bakkers niet wisten wat ze moesten maken, ze kenden het product niet. Het was wel te merken dat niet iedereen de volgorde wist, want er werden ook omgekeerde mergpijpjes gebakken waarbij de jamlaag om de verkeerde plek zat. Het lijkt ons een zeer moeilijke opdracht om de perfecte mergpijp te bakken! En dan de derde opdracht waarbij ze een taart mét marsepein moesten bakken. Hierbij is, volgens ons, veel mogelijk omdat je erg vrij wordt gelaten in de baksel. Erg leuk, omdat je hierbij goed kan zien wat ieder zijn of haar kwaliteit in zit. Wat ons erg opviel is dan ook de variatie. De één werkt heel erg precies en nauwkeurig, waarbij de ander slordiger werkt waardoor de marsepein niet goed op elkaar aansluit. Zo’n opdracht maakt het extra leuk omdat je iedereen vrijlaat in zijn of haar creativiteit waardoor er zowel kinderlijke als volwassen taarten worden gepresenteerd. Na alle ronden kwam Annemarie als meesterbakker naar voren. Wat ons betreft een hele terechte winnares van deze week. Ze werkt heel precies, gedetailleerd en netjes. Helaas moest Dagmar na één aflevering alweer naar huis. Eigenlijk vonden wij Hidde een tikkeltje slechter, maar wij konden de cake en taart niet proeven haha! Volgende week is het thema bladerdeed en ook dan zullen wij weer voor de tv zitten om te smullen van al het heerlijks!

Taart 1 Taart 2

Heel Holland Bakt is iedere zondag te zien op NPO1 om 20:20 uur.

Heb jij gekeken naar de eerste aflevering van het nieuwe seizoen? Wat vond jij ervan?