Sinterklaastag

Vanavond is het pakjesavond! Na een beetje speurwerk kwamen we wel een Sinterklaas Mommy Tag tegen, maar nog geen Sinterklaastag. We hebben een aantal vragen bedacht en vandaag vertellen wij jullie wat ons favoriet Sinterklaasliedje is, wat onze lekkerste Sinterklaaslekkernij is en welke chocoladeletter wij kopen.

sint

Hoe vaak mocht jij je schoen zetten?
De eerste keer was altijd tijdens de nationale intocht en daarna meestal één of twee keer per week. Ik weet nog goed dat een klasgenootje elke dag haar schoen mocht zetten en ook echt elke dag een cadeau kreeg. Als kind zijnde snap je daar natuurlijk niks van, maar ik vond het niet erg dat ik dat niet mocht. Het was de volgende ochtend altijd een feestje want dan was mijn schoen verstopt en dan was het zoeken geblazen!

Ging je altijd het huis versieren?
Wij hadden het huis niet versiert maar tekeningen of knutselwerkjes die gemaakt werden rondom het Sinterklaasthema werden wel altijd opgehangen waardoor het huis toch wel in de Sinterklaassfeer kwam.

20161201_154835_resized3263

Wat is je leukste Sinterklaasherinnering?
Dat zijn er eigenlijk twee. De eerste is dat ik tv zat te kijken, zoals elke avond na het eten. Dan was er een programma op tv over een beer en dat keek ik altijd voor ik ging slapen dus zo ook die bewuste avond. Tijdens het programma ging ineens de keukendeur open en werden er pepernoten naar binnen gestrooid. Ik schrok op dat moment heel erg, want ik was zo klein en zat helemaal in het televisieprogramma. Maar na de schrik ging ik natuurlijk snel alle pepernoten verzamelen en er lag ook nog een klein cadeautje bij. Mijn andere herinnering is een herinnering aan mijn opa en oma. Rond 5 december gingen wij op een avond bij hen gourmetten en dan hadden wij pakjesavond! Tijdens het eten werd er dan ineens op de ramen geklopt, of er stond ineens een grote zak met cadeautjes in de gang. En dan was het tijd om uit te pakken (wat stiekem het leukste gedeelte was!!).

Wat is je favoriete Sinterklaaslekkernij?
Oei, er is zoveel lekkers in deze tijd. Maar als ik dan moet kiezen ga ik voor het gevulde speculaas! De zachte speculaaslagen in combinatie met het amandelspijs vind ik echt heel erg lekker. Ik neem nooit een heel groot stuk, want het is best wel zoet en vult gelijk ook. Mocht je het nog nooit hebben gegeten, dan zou ik zeggen probeer het eens, want het is echt heel erg lekker.

Ga je zelf pepernoten bakken?
Nee, dit jaar heb ik er voor gekozen om een pepernotencake te bakken. Maar dan wel met pepernoten van de supermarkt. De bodem bestaat uit pepernoten kruimels, gemengd met gesmolten boter. Daarna maak je een gewoon cakebeslag en daardoor heen meng je hele pepernoten. Vervolgens doe je het beslag op de bodem en zet je de cake in de oven.

Welke chocoladeletter kocht/koop je altijd?

chocoladeletter-y

Wij kopen altijd de letter ‘S’ en de ‘Y’. Maar laatste genoemde is vaak heel snel uitverkocht of wordt zelfs niét verkocht.  Ja echt waar, sommige winkels verkopen niet alle letters. En dan gaan wij voor melkchocolade want die vinden wij het allerallerlekkerste!

Welk Sinterklaasliedje zong je uit volle borst mee en was jou favoriet?
Dan ga ik voor ‘zie de maan schijnt door de bomen’ en ‘piet ging uit fietsen’. Vooral de laatste vond ik enorm grappig want hoe kwam er nou een pepernoot in de fietsband?! Dat was het grote raadsel tijdens dit lied. Op de basisschool  leerden wij daar ook een dansje bij en dan deden we vol energie mee!

keep-calm-en-eet-pepernoten

Hoe ziet jou ideale pakjesavond of sinterklaasperiode er uit?
Laat het ons weten in de comments!

2 gedachtes over “Sinterklaastag

Geef een reactie

