Verjaardag diy! (2)

Hiep hiep hoeraaaa! Mijn medeblogster mag vandaag de kaarsjes op de taart uitblazen want ze is vandaag jarig!! In oktober konden jullie al een verjaardagsdiy vinden waarin ik slingers ging maken die je in je huis op kan hangen als er iemand jarig is. Vandaag laat ik jullie zien hoe je op een orginele, leuke en persoonlijke manier meerdere cadeautjes kan verpakken en er toch één geheel van maakt.

beginfoto-diy

Benodigdheden

  • Doos(je)
  • Karton of papier met een printje/patroon
  • Touw
  • Lijm
  • Schaar
  • Potlood, kleurpotloden, fineliner, stiften o.i.d.
  • Verf
  • Kwasten
  • Enveloppen
  • Wc- of keukenrol
  • En natuurlijk cadeautjes!

Het doosje

Stap 1

doos

De buitenkant van het doosje is op het eerste gezicht vrij saai en omdat dat het eerste is wat je ziet, is het wel zo mooi om dat op te gaan vrolijken. Ik heb er voor gekozen om zowel de buitenkant als de binnenkant te verven met deco verf van de Action. Voor een fles betaal je rond de €1.50 en je hoeft maar een klein beetje te gebruiken voor een groot oppervlak. Terwijl ik de verf er op deed, heb ik kleine zilveren hartjes er over heen gestrooid. Omdat de verf nog nat is blijven ze plakken en dat geeft een feestelijk effect. Laat de verf daarna goed drogen! Ik heb het doosje een nacht laten drogen om er zeker van te zijn dat hij niet meer nat is.

Stap 2

knoop-deksel

Het leek mij ontzettend leuk dat wanneer je het doosje opent, je een slinger ziet met vlaggetjes er aan. Daarvoor maak je met de schaar twee gaatjes in de deksel. Je kan er ook voor kiezen om dit als eerste stap te doen. Wanneer de gaatjes er in zitten kies je een leuk touwtje of lintje die je als lijn wilt gebruiken. Zorg ervoor dat de knoop bovenop de deksel zit, aan de buitenkant dus.

Stap 3

slinger-diy

En dan is het tijd voor de vlaggetjes! Ik heb er voor gekozen om vier verschillende patroontjes hiervoor te kiezen. Je vouwt het papier dubbel en knipt daarna het driehoekje uit zodat je aan beide kanten een driehoekje hebt, een soort ruit. Nu kan je ze heel gemakkelijk aan het lijntje bevestigen en vervolgens goed laten drogen. Als de jarige nu het doosje opent heb je meteen een heel feestelijk effect!

De inhoud

Handletteringkaart en enveloppe

handlettering-kaart-en-enveloppe

Bij een verjaardag hoort ook zeker een verjaardagskaart! Nu moet ik bekennen dat ik ook al een kaart via de post heb gestuurd maar toch wilde ik voor de DIY ook een kaart aan het doosje toevoegen. Handlettering is op dit moment mijn ding en het leek mij dan ook ontzettend leuk om hier mee aan de slag te gaan. Een poosje geleden heb ik haar een ‘Open when’ pakketje gegeven en ook deze enveloppe is zo’n enveloppe. Zoals je kan zien is het een vrij simpel handschrift, opgeleukt met stippen. Het kaartje daarin tegen heb ik wel gemaakt met tekeningen en kleinigheden. Je gebruikt je eigen handschrift en leukt dit op met stipjes, streepjes, hartjes etc. Ook kun je voor bepaalde woorden een tekening gebruiken. Zo heb ik het woordje ‘birthday’ geschreven in een vlaggenlijn. Je past het dus aan, aan het thema. Zorg er voor dat de kaart het eerste is wat je ziet als je het doosje opent, de cadeautjes liggen er onder.

Het harten envelopje

hartenenveloppe-2

In het doosje heb ik twee kleine mini envelopjes gedaan, gemaakt van een hartje. Allereerst zorg je er voor dat je hartje symmetrisch is. Dan vouw je hem over de potloodlijnen in afbeelding 1 naar binnen. De lijn staat ongeveer op de helft van de helft van het hart. Dan komt het patroontje te voorschijn! Dan vouw je de bovenkant van het hart naar binnen tot alleen de onderkant nog over blijft, dit is dan een driehoekje. Dit kleine driehoekje vouw je er overheen en klaar is je envelopje! Ik hem heb dichtgeplakt met een stukje washitape, waardoor hij ook gemakkelijk is te openen zonder dat het patroontje scheurt. Maar wat past er nou eigenlijk in? Eerlijk gezegd niet zo veel. Ik heb hem gebruikt als ‘tegoedbon voor…’. Bijvoorbeeld voor een avondje uit eten, een drankje doen, een middagje shoppen, een high tea en noem maar op. Dit schrijf je dan aan de binnenkant en zo kan je een persoonlijk cadeautje geven.

Een cadeau verpakking van een keuken- en wc rolletje

verpakkingsdoosje-diy

Je kan cadeautjes in laten pakken of je maakt zelf een simpele maar leuke verpakking. Mocht je lege wc- of keukenrollen hebben, gooi ze dan niet weg maar maak er een verpakking van. Allereerst heb ik de rollen geverfd in de kleuren van de enveloppen en het doosje. Ook deze moet je weer goed laten drogen! Vervolgens druk je het rolletje dubbel en druk dit goed aan. Daarna druk je één zijde van de bovenkant naar binnen en vervolgens vouw je de andere kant er over heen. Dit doe je aan beide uiteinden. Eigenlijk is je verpakking dan al klaar want je kan het cadeautje er in doen en klaar is kees. Maar omdat ik het toch iets feestelijker wilde maken heb ik een strookpapier er om heen geplakt en daar om heen een lint geknoopt met een strikje. Dit maakt het net allemaal wat leuker voor het oog en dan heb je niet een simpele verpakking.

eindfoto-diy

En dan is dit het eindresultaat! Zo kan je meerdere kleine cadeautjes verpakking in één waardoor het een feestje wordt om alles uit te pakken! Zoals je kan zien zijn er ook twee cadeautjes ingepakt in inpakpapier. Dit komt omdat zij te groot waren voor zowel de wc- als de keukenrol en voor de afwisseling is een ‘gewone’ verpakking ook leuk.

Mocht je haar een fijne verjaardag willen wensen, doe dat dan zeker in de comments!

Een gedachte over “Verjaardag diy! (2)

Geef een reactie

