House rules! – review

Gisteren is het tweede seizoen van start gegaan van ‘House rules!‘, vorig jaar beter bekend als ‘House rules Holland‘. Omdat ik vorig seizoen niet kon stoppen met kijken moest ik ook de allereerste aflevering van dit seizoen kijken. Vandaag een review van deze aflevering!

house-rules

House rules!
In dit programma verbouwen vijf koppels elkaars huis in wedstrijdvorm. De koppels verbouwen elkaar huis echt rigoureus aan de hand van vijf vooraf opgestelde huisregels. Denk hierbij aan ‘Ik ben een keukenprins, zorg voor een keuken met natuurlijke materialen.‘, ‘Het interieur moet passen bij de ziel van het huis‘ of ‘Creëer een tv-hoek buiten de woonkamer.‘. Ieder koppel krijgt een kamer toebedeelt en dit rouleert iedere week en zo strijden zij om de hoofdprijs, namelijk twee jaar hypotheekvrij leven! De presentatie was vorig jaar in handen van Erik van der Hoff, maar dit jaar is dat veranderd! Daphne Bunskoek zal de presentatie overnemen. De juryleden dit seizoen zijn Odette Simons en Erik Gutter. Zij beoordelen het interieur, de bouwkwaliteiten en de styling. Ze letten dus erg op de details.

Review
Het verbaasde me dat ze niet meteen begonnen in het klussen van elkaars huis. Ze begonnen gezamenlijk aan een project binnen een instelling! Je kon meteen al de rivaliteit tussen de koppels merken, vond ik, door hoe er naar elkaar werd gekeken bij het verdelen van de ruimte. Team blauw (Lorenzo en Gaston) kreeg de ‘woonkamer’ toebedeeld, team rood (Joyce en Bas) kreeg de eetkamer met een kleine keuken, team geel (Yoram en Sanne) kreeg de kinderkamer met aangrenzend balkon, team groen (Johan en Nicole) kreeg de woonkeuken en team paars (Danny en Selena) kregen de serre die ook dient als rookruimte. Daarnaast was het aan alle teams om de algemene gezamenlijke ruimte aan te pakken en aan te passen aan de regels die er waren opgesteld.

De regels waren passend bij de instelling en naar mijn mening kon iedereen zijn creativiteit er goed in kwijt, mits daar goed over nagedacht werd. Het team moest zich houden aan de regels en die moesten terug te vinden zijn in de ruimten waarin zij mochten klussen. Deze regels waren als volgt:

  • Geef mensen zonder huis een thuis-gevoel
  • Zorg dat de meubels tegen een stootje kunnen (hufterproof zijn)
  • Je komt hier niet alleen eten maar ook voor de gezelligeid
  • Laat in je ontwerp zien wie jullie zijn
  • Iedereen moet zich thuis voelen
  • Creëer meer daglicht

house-rules

Let op: spoileralert!
Aan het einde geven Odette en Erik beide een punt op de schaal van één tot tien. Deze worden bij elkaar opgeteld en dat wordt het eindcijfer van de week. Deze blijft staan en de cijfers van de volgende weken worden daarbij opgeteld. De winnaar krijgt maar liefst tien punten waarmee je een behoorlijke voorsprong krijgt! Wat mij opviel is dat team rood technisch goed kunnen klussen en ook daadwerkelijk weten waar ze mee bezig zijn. Echter in de afwerking laten zij steekjes vallen, juist omdat er geen samenhang is in het geheel. Toch kregen zij de op één na hoogste cijfers en dat is toch een opsteker! Opvallend was wat zij gaan doen als ze deze strijd winnen, namelijk een paar nieuwe borsten voor Joyce. Team groen kregen de middenmoot qua cijfer en dat vond ik terecht. Juist omdat er rekening gehouden moest worden met de doelgroep en toch waren er teveel scherpe hoeken, en dat gaat niet goed samen. Team paars vond ik een vrij excentriek team die de uitspraken er zo uitgooit zonder enige schaamte. Zij hebben echter niet goed naar de regels geluisterd en de knusheid is omgetoverd in een soort van wachtruimte met een onsmakelijke gele kleur. Ondanks dat ik de decoratie wel echt heel erg leuk vond. Team blauw is echt het gezelligheidsteam die, nu nog, klaar staat voor de andere teams en wil helpen. Zij hebben de ruimte echt omgetoverd tot een warme knusse ruimte. Niet geheel hufterproof door de accessoires maar dat vind ik dan ook het enige minpuntje. Zij zijn dan ook de winnaars van deze aflevering! En als laatste het gele team die de taak had om er een kinderruimte + balkon van te maken. Het was erg leuk ingericht voor de kinderen, zeker het grote meubel waar ze op kunnen spelen en kunnen klimmen. Maar ik vond het heel erg groen, teveel bosachtig. Als er een nuance in aan werd gebracht was het wel mooi geweest. Al met al een zeer terechte winnaar al ben ik benieuwd hoe zij het in het verloop van de strijd gaan doen want ik denk dat Lorenzo en Gaston nog wel gaan botsen met de andere teams. Een favoriet heb ik nog niet. Dat zal pas komen na de eerste aflevering van het verbouwen van de huizen.

house-rules-2

Volgende week beginnen de koppels in elkaars huis, te beginnen in het huis van Lorenzo en Gaston!
Dat betekent ook dat zij ieder koppel gaan beoordelen en punten gaan geven die mee tellen in het klassement.
Kijk mee naar House Rules, iedere woensdag avond om 20.30 op net5!

Zou jij het durven om je gehele huis te laten verbouwen door onbekenden?

Volg jij ons al op TwitterInstagram en Bloglovin ?

Een gedachte over “House rules! – review

  1. Dit lijkt mij best een goed programma. Ik ben normaal niet zo van de verbouwingsprogramma’s en kende deze serie nog niet. Ik vind het vooral leuk dat de stellen in een instelling begonnen te klussen en de regels die erbij hoorden vind ik wel mooi.

    Like

Geef een reactie

