Filmreview ‘De GVR’

Kennen jullie De Grote Vriendelijk Reus, oftewel de GVR?? Sinds deze zomer is het bekende boek van Roald Dahl in de bioscoop verschenen. Afgelopen dinsdag ging ik naar de 3D versie en vertel jullie vandaag wat ik hier van vond!

GVR 1

Waar gaat het over?
De GVR is gebaseerd op het wereldberoemde gelijknamige boek (1982) van Roald Dahl, waarin het eenzame weesmeisje Sofie kennis maakt met de magische reuzenwereld. Sofie is een meisje die leidt aan slapeloosheid en dwaalt ’s nachts vaak rond in het weeshuis. Op een nacht staart te naar buiten en ziet de GVR door de straten dwalen. Hij is dromen aan het verspreiden want dat is zijn werk. Wanneer de GVR erachter komt dat hij is gezien, neemt hij haar mee naar zijn huis.

De GVR is een reus die eigenaardige woorden gebruikt, zinnen door elkaar haalt en daardoor zijn eigen taaltje heeft gecreëerd, maar hij is ook de reus die geen vlieg kwaad zal doen. Sofie komt er al snel achter dat de mede reuzen heel erg kwaadaardig zijn en smeed samen met de GVR een plan om alle kinderen in de gehele wereld voor ze te beschermen!

GVR 2

De film
De mooie verfilming is geregisseerd door de welbekende Steven Spielberg in samenwerking met Disney. Hij heeft hierbij het zelfde team bij elkaar geroepen die ook de super bekende film E.T. hebben gemaakt. De rol van Sofie wordt vertolkt door Ruby Barnhill en Mark Rylance mag de rol van de GVR op zich nemen. Op 14 mei van dit jaar was het dan zover dat de film in première ging in Cannes en op 20 juli in Nederland en België. De film is zowel in 2D als in 3D te bewonderen. Leuk en bijzonder detail mag wel zijn dat het dit jaar precies 100 jaar geleden is dat Roald Dahl werd geboren.

Wat vond ik ervan?
Na een aantal slechte recensies te hebben gelezen was ik heel erg benieuwd geworden naar de film, zo slecht kon hij toch niet zijn? Nou precies! Wat een grandioze film is dit! Hoe de film in elkaar is gezet, vind ik prachtig gedaan. Want je ziet acteur Mark Rylance ook echt terug in het gezicht van de GVR, ook al weet je dat de rest een animatie is. De omgeving, de natuur, de meubels, de straten, de huizen en elk detail lijken zo realistisch dat je echt meegezogen wordt in de film. Daarnaast is het verhaal van het boek geweldig in beeld weergegeven en zit er een rode vloeiende draad in die voor iedereen te volgen is. Zelf bezit ik een aantal boeken van Roald Dahl en het is dan ook een herinnering aan mijn basisschooltijd. Toen las ik de boeken zo vaak als ik maar kon! Vooral De Heksen, De GVR en Daantje de wereldkampioen. Mocht je nog twijfelen of je naar de film wilt gaan? Ik zeg DOEN! En kies dan voor de 3D variant, want ik kan je vertellen dat dit de effecten versterkt en het nog magischer maakt.

GVR 3

Wat vind jij van een boekverfilming? Vind je de film vaak leuker dan het boek of juist andersom?

3 gedachtes over “Filmreview ‘De GVR’

1. Ik ben naar de film geweest in 2D en vond hem ook geweldig! Het boek is ook hartstikke leuk dus ik weet niet goed wat ik nu beter vind 🙂 boek of film? No idea.. ❤ maar de film is dus echt een toppertje hoor.. 😉 leuk!

Like