Black Stories review

Wij zijn gek op het spelen van spelletjes, en dan wel de échte spelletjes zoals een bordspel. Een tijdje terug hebben wij het eerste deel van Black Stories gekocht en hebben deze voor jullie getest. Ben je benieuwd wat wij ervan vonden? Lees dan snel verder en ontdek wat voor duister spel wij hebben gespeeld!

Black Stories 1

Hoe is Black Stories tot stand gekomen?
Holger Bösch kreeg in 1964 voor het eerst de duistere geheimen van de wereld voor zijn kiezen, die hem een paar seconden verstarde van schrik. Hij amuseerde zich op een diversiteit aan scholen en kreeg al snel de reputatie van een briljant verhalenverteller. Zijn leraren konden hier echter niet veel waardering voor opbrengen. Hij begon daarom al zijn verhalen te verzamelen en verzon nieuwe verhalen. Op een avond zat hij te raadselen met zijn en vrienden en ineens kwam hij op het idee: Black stories! Doordat Holger zoveel verhalen heeft verzonnen blijven er maar nieuwe delen van dit kaartspel verschijnen, wat een echte hit aan het worden is over de gehele wereld! Hij heeft hierbij wel hulp gezocht bij Bernhard Skopnik. Bernhard studeerde aan de Hogeschool voor de Beeldende Kunst en werkte daarna als zelfstandig tekenaar en illustrator. Alle illustraties binnen het spel zijn dus ontworpen door Bernhard, en ik kan je verzekeren dat de tekeningen vrij duister zijn!

Black Stories 2

Wat is Black Stories?
Maar wat is het nou eigenlijk, Black Stories? Het zijn sinistere, ingenieuze en morbide verhalen die zo uit het leven gegrepen zouden kunnen zijn. Soms ben je met twee of drie vragen al op het juiste spoor, maar vaak bijt je je vast in een ogenschijnlijk makkelijk verhaal, de zogenoemde tunnelvisie. Het spel bestaat uit vijftig gifzwarte verhalen die vertelt worden op vijftig kaarten. Men pakt één kaart en leest de gebeurtenis die op de voorzijde staat voor aan de rest van de spelers, en vraagt dan ‘Waarom?’. Op de achterkant staat wat er zich heeft afgespeelde en je medespelers dus moeten raden. Houdt dit striktgeheim! De spelers mogen alleen maar vragen stellen waar jij met ‘ja’ of met ‘nee’ op kan antwoorden. Kun je dit niet? Dan moeten zij de vraag anders formuleren. Mochten ze op een totaal dwaalspoor zitten, dan mag je ze eventueel een beetje de goede richting uithelpen. Houdt hierbij wel in gedachten dat elke black story te maken heeft met een moord, een ongeluk of een zelfmoord… of toch niet? Zoals je kon lezen zijn vele verhalen zo verzonnen dat ze waargebeurd zouden kunnen zijn. Maar er zitten ook een paar waargebeurde verhalen tussen! Dit staat dan ook aangegeven op het kaartje.

Het spel is inmiddels verkrijgbaar in meerdere delen en er is zelfs een Black Stories Funny Death! De delen kosten €9.99 per stuk en zijn onder andere verkrijgbaar bij Bol.com

Black Stories 3

Wat vonden wij ervan?
Wij moeten bekennen dat wij beide een fikse interesse hebben in de forensische wereld. Mijn medeblogster studeert rechten, dus het moge duidelijk zijn dat wij het er best wel vaak over hebben. Wij draaien onze hand dan ook niet om voor een thriller, The walking dead of Van God Los. Dit spel staat dus op ons lijf geschreven. Rond half zeven in de avond zijn wij begonnen met spelen en voor we het wisten was het half elf! Ja echt waar, het spel werkt verslavend! Wij merkten als snel dat zodra jij het kaartje hebt het vele malen makkelijker is om op vragen te komen, dan dat je zelf moet raden. Je komt gemakkelijk in de zogenoemde tunnelvisie terecht, waardoor je op een verkeerd spoor kan komen te zitten. De twee kaartjes op de foto hieronder zijn twee kaarten die wij ook hebben gespeeld en waar wij best wel lang over deden. Wij willen echter niet verklappen wat er is gebeurd, maar het is niet wat het lijkt dat er is gebeurd! Wij hebben er zoveel plezier aan beleefd en onze hersenen hebben flink gekraakt. Mochten wij alle kaarten hebben gespeeld, dan sluit ik niet uit dat er nog meer delen gekocht gaan worden. Wij zijn echte fans!

Black Stories 4

Kenden jullie dit spel al? Zo ja, wat vind jij ervan? Of ben je misschien iemand die zo nieuwsgierig is geworden dat je het spel ook gaat aanschaffen? Let us know!

5 gedachtes over “Black Stories review