Terugblik moordspel en boekreview!

Aan het begin van deze maand vertelde ik jullie over het moordspel en het boek wat ik daarbij ging lezen. Ben jij benieuwd wat ik van het moordspel vond, of ik de dader goed heb geraden én wat ik van het boek vond? Lees dan snel verder!

logo

Terugblik op ‘Het moordspel
Wat hielt het moordspel ook alweer in? Van 3 tot en met 19 juni was het bij de bibliotheek tijd voor de zogenoemde spannende Boekenweken. Bij deze weken hoorde een spel waar iedereen, lid of geen lid, aan mee kon doen. In die weken kwamen er verschillende hoofdstukken en hints online van een verhaal, waarna jij mocht raden wie de moord had gepleegd. Je kon hier dan een leuke prijs mee winnen! Nou, dat ligt in het straatje dus waarom niet! Na het lezen van het eerste hoofdstuk was ik nog geen stap verder. Het werd vertelt vanuit het personage die vermoord was. Gelukkig kwamen er daarna nog vier hoofdstukken met daarin ook vier nieuwe personages. Er werden twee foto hints gegeven die erg kriptisch omschreven waren, maar dat maakt het extra leuk. Na alles te hebben gelezen bleven er voor mij twee verdachten. Ik wil het niet verklappen voor de mensen die het nog willen lezen, maar één hint gaf daarbij de doorslag. Via die foto kwam ik op de achternaam van de dader. En jawel, het bleek te kloppen! Ik had de dader ontmaskert. Helaas leverde het mij geen prijs op, maar ik vond het heel erg leuk om te doen. Mocht het volgend jaar weer zijn, dan doe ik gewoon weer mee. Mocht jij graag nog het verhaal willen lezen? Dat kan! Op  http://www.hetmoordspel.nl kun je alle hoofdstukken, hints én de ontknoping lezen!

Review boek ‘Seriemoordenaars in Nederland

Boek 1 met watermerk

Wauw…. ik kan maar één ding zeggen: Als je interesse heb in dit onderwerp of nieuwsgierig er naar bent dan moet je zeker weten dit boek gaan lezen!! Dit boek krijgt van mij een dikke 10+! Er staan 21 individuele verhalen in over seriemoordenaars hier in Nederland. Het laatste hoofdstuk gaat een heel stuk terug in de tijd en vertelt verhalen over de historische seriemoordenaars. Elk hoofdstuk vertelt dus een nieuw verhaal, soms een lang verhaal en soms een kort verhaal. Deze afwisseling vindt ik erg fijn en de verhalen zijn zo geschreven dat ze je echt meesleuren het verhaal in. Ook is het op een begrijpelijke manier geschreven en worden moeilijke woorden meteen uitgelegd in de context van het verhaal.

Eigenlijk kan ik ook wel stellen dat alle verhalen zo verschillend zijn van elkaar, maar elkaar ook overlappen omdat sommige personen ook een connectie met elkaar hadden. Zo werd Koos Hertogs, veroordeeld tot levenslang voor de moord op zeker zeven jonge meisjes, ook in contact gebracht met Harke Jager. Laatstgenoemde werd als verdachte gezien voor de moord op twee meisjes van zeven en negen jaar oud. Echter bleek de bekentenis van Koos Hertogs niet als geloofwaardig gezien. Deze overlappingen van de verhalen maakt het extra interessant. En zodra je het boek leest, zal je ook lezen dat een verdachte vaak ook wordt verhoord over andere moordzaken. Dit kan komen doordat de wijze waarop het slachtoffer is overleden overeenkomt met de manier waarop ze om het leven zijn gebracht.

Voor sommige verhalen heb je wel een sterke maag nodig. Neem bijvoorbeeld het verhaal van Frank Gust (de Rhein-Ruhr-Ripper) of het verhaal van Rudolf Kasebier. De wijze waarop zij hun slachtoffers, of zoals zij het noemen ‘hun prooien’, om het leven hebben gebracht en wat zij dan met de lichaams-/geslachtsdelen hebben gedaan, laten je maag omdraaien. Naast alle verhalen heb ik het verhaal van Frans Hooijmaijers nog een keer over moeten lezen, om te beseffen dat het volgende er toch écht staat: ‘Frans Hooijmaijers (1935) werd verdacht van moord op 259 mensen.‘. Pardon? 259 mensen, veelal demente bejaarden, in een tijdvak van vijf jaar (1970 – 1975)?! Het moet niet gekker worden! Uiteindelijk is hij veroordeeld voor vijf bewezen moorden en werd hij veroordeeld tot achttien jaar gevangenisstraf. Echt een geweldig boek voor mensen die hier ook geïnteresseerd in zijn of meer willen weten over het onderwerp!

Welk genre boeken lees jij het liefste?
Vertel ons jou mening over het moordspel als je ook hebt meegedaan!

Lees ook ons andere bericht over Het moordspel

2 gedachtes over “Terugblik moordspel en boekreview!

Geef een reactie

