Menstruatieverlof?!

Huh? Lees ik dat nou goed? “Menstruatieverlof“. Ja, dat lees je goed, menstruatieverlof! Ben je benieuwd wat wij hierover willen vertellen? Lees dan snel verder!

Menstruatiepijn

Azië
Het klinkt ons misschien heel erg raar in de oren, maar in Azië is het sinds 2001 de normaalste zaak van de wereld. In landen zoals Zuid-Korea, Japan, Indonesië, China en Taiwan hebben de vrouwen maandelijks minimaal één dag vrij. Je mag alleen niet opbellen dat je niet komt omdat je enorm veel pijn hebt, je hebt wel daadwerkelijk een briefje van je huisarts nodig.

Niet kunnen werken door de pijn
Er is wereldwijd een onderzoek gedaan onder vrouwen en daaruit is gebleken dat 10% last heeft van menstruatiepijn. Dit wordt ook wel dysmenorroe genoemd. Je kan dan bijvoorbeeld veel pijn hebben in je buik of last hebben van je benen. Overigens komt het vaker voor bij jongere meiden dan bij de wat oudere meiden/vrouwen.

Nederland
Op internet is er na dit nieuwtje een discussie ontstaan over de vrouwen in Nederland. Het wordt vaak normaal gevonden dat vrouwen tijdens de menstruatie gewoon aan het werk gaan en anders zichzelf ziek gaan melden. Daarom zal hier ook niet heel snel het menstruatieverlof ingevoerd worden.

Onze mening
Pfff… wat kan ongesteld zijn toch enorm veel pijn opleveren… En het is dan ook een feit dat je liever zit dan dat je aan het staan of aan het lopen bent. Maar om er nou een paar dagen vrij voor te krijgen?! Ik vind het een beetje ver gaan. Mocht je de pil slikken dan kan je ook altijd plannen dat je ongesteld wordt in het weekend of op dagen dat je niet werkt of niet naar school gaat. Who run the world? GIRLS!

Darum ongesteldheid

Bron afbeelding

Zou jij willen dat het menstruatieverlof ook in Nederland wordt ingevoerd?
Laat ons weten waarom je wel of niet kiest!

15 gedachtes over “Menstruatieverlof?!

  1. Fijn voor hen. Voor mij hoeft het niet.
    Geef mij maar een land als België of Nederland zonder menstruatieverlof dan een land als Japan waar je zes dagen op zeven werkt, gemiddeld tien uur per dag en slechts tien verlofdagen hebt… 🙂

    Liked by 1 persoon

  2. Bij mij in de apotheek werken alleen maar vrouwen. De helft zal hun periode maar tegelijk hebben en hun menstruatieverlof dagje opnemen.. Ik zelf heb ook onwijs veel pijn tijdens de eerste 2 dagen maar thuis zitten zorgt nou ook niet bepaald voor een verbetering. Gewoon een reep chocola mee naar het werk en gaan en mocht het nou echt niet lukken kan je altijd nog halverwege naar huis gaan.

    Liked by 1 persoon

  3. Misschien ben ik de enige die heel hard jaaaa roept haha 🙂 toen ik nog op school zat viel ik bijna flauw van de pijn en zat ik dus regelmatig 1-2 dagen thuis omdat ik letterlijk niet anders kon dan in bed janken met heel zware pijnstillers en warme kruiken. Voor die 10% met ernstige pijn dus wel een uitkomst als je niet al je ziekendagen kwijt wil zijn aan vrouwenproblemen! Nu ben ik al 3 jaar ofwel zwanger ofwel borstvoedinggevend dus ik weet niet of het nu al beter zou zijn 😉

    Liked by 1 persoon

      • ik ben een van die meisjes. ik val minstens 2x flauw. ik moet minstens 6 paracetamols slikken en 2 ibuprofen en slapen, want anders trek ik het niet. ik ben in het openbaar huilend gevonden op de grond, huilend van de pijn. ik zit aan de pil, zelfs dan heb ik nog best erg pijn, maar ik ga gewoon door. behalve de laatste keer. ik mocht mijn presentatie niet houden van de pijn.

        Like

  4. het moet niet gekker worden hahaha, menstruatieverlof !? Ik ben gezegend met weinig klachten wat dat betreft, rammelende eierstokken hebben wij vrouwen nou eenmaal allemaal. Neem een pilletje, suck it up en doorgaan! Van in bed mijmeren wordt het ook niet minder hahahaha

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

