Mindfulness

Afgelopen week werd er een lezing gegeven over mindfulness, een begrip wat je tegenwoordig vaak hoort. Maar wat houdt het eigenlijk in en hoe kun je het toepassen op je eigen leven? Lees snel verder om daar achter te komen.

Mindfulness 2

Wat is mindfulness?
Om het heel kort en simpel te zeggen is mindfulness het leven op dit moment, zonder oordelen. Je denkt dus niet na wat je over een half uur moet doen, of wat je twee uur geleden deed. Nee, je denkt na over dit moment, wat er nu gaande is. Alles is goed, er is geen fout, want het is wat het is op dit moment. Dat klinkt natuurlijk heel erg vaag. Maar na de lezing was dat vage gevoel nog steeds aanwezig. Mensen in de huidige maatschappij “moeten” heel erg veel. Ze moeten werken, ze moeten een studie afronden, ze moeten geld verdienen etc. Maar geniet je daar wel echt van of levert het je juist veel stress op?

Deze week werd bekent dat meer dan de helft van alle Nederlanders stress heeft, wat komt door verschillende factoren. Het kan namelijk ook komen door een scheiding of door een moeilijk moment in je leven. Door stress gaan je gedachten oordelen vormen. Stel je eens voor dat je een afspraak hebt met iemand die je voor het eerst gaat ontmoeten. Al snel krijg je dan de gedachten: zeg ik het wel goed? Hoe komt dit over bij de ander? Zie ik er wel goed uit? Wat zal hij/zij van mij vinden?. Dit zijn oordelende gedachten, want je oordeelt over jezelf. Maar is het ook daadwerkelijk zo? Of zal die ander er juist totaal anders over denken?

Bij mindfulness is het dan ook belangrijk dat je die oordelende gedachten probeert uit te zetten en juist probeert te genieten van het moment. Je denkt niet aan wat er is gebeurd en je denkt ook niet aan wat er nog gaat komen. Je leeft in het moment en hebt daar ook de volle aandacht bij.

mindfulness1

Hoe kan je het zelf toepassen in jou leven?
Een heel simpel voorbeeld: mindfulness thee drinken. Kan dat? Ja dat kan echt! Zodra jij je kop thee in je handen hebt, beleef je de warmte die je handen krijgen, je ruikt de heerlijke geur van je thee, je proeft de smaak en voelt de warmte in je mond. Je volledige aandacht is gericht op de thee. Is het dan erg dat je gedachten wel eens afdwalen? Nee, want dat is menselijk. Iedereen maakt moeilijke momenten door, of ervaart stress, maar probeer dan je gedachten weer naar dit moment terug te brengen.

Fiets jij iedere ochtend naar school of naar je werk? Waar denk je dan allemaal aan op dat moment? Waarschijnlijk niet over hoe je fiets, hoe je op de fiets zit en wat je allemaal om je heen ziet. Probeer dat maar eens. Je volledig richten op wat je op dat moment aan het doen bent. Mochten je gedachten afdwalen, probeer je dan weer te richten op waar je mee bezig bent op dat moment.

Dit klinkt veel makkelijker gezegd dan gedaan, en dat is ook zeker zo. Minfulness is iets wat je niet in een uurtje, of in een dag kan leren. In Nederland zijn er verschillende minfulness trainers die je helpen om dit onder de knie te krijgen door middel van een achtweekse training. Het wordt overigens wel aangeraden om het zo nu en dan weer op te frissen.

Ook op internet zijn er verschillende oefeningen te vinden. Wil je het eens proberen en beginnen met een makkelijke opdracht? Neem dan eens een kijkje op https://growingmindfulness.nl/mindfulness-oefeningen-die-direct-ontspanning-en-rust-bieden/. Hier staan drie kleine oefeningen, die ook gericht zijn op je ademhaling, om meer rust te brengen op dat moment.

Na de lezing vond ik het inderdaad nog steeds erg vaag, maar wel interessant. Ik kan me er nog niet helemaal in vinden, maar voor de blog zal ik het gaan proberen! Wie weet lukt het!

Wat is jou ultieme tip om volledig tot rust te komen en gedachten uit te kunnen schakelen?

Advertenties

2 gedachtes over “Mindfulness

  1. Pingback: Terugblik doelen februari! | SoBeautyWomen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s